Jutros je na našu adresu stiglo otvoreno pismo zabrinutih roditelja inicijativne grupe „Za djetinjstvo bez duhanskog dima“. Pismo prenosimo u cjelosti.

Naša djeca su male mete duhanskih giganata

Poštovani,

Obraćamo se javnosti, vladi FBiH i parlamentarcima ispred inicijativne grupe zabrinutih roditelja “Za djetinjstvo bez duhanskog dima”. Ova grupa okuplja sve one koji žele zaštititi djecu i maloljetnike od pogubnog uticaja duhanskog dima.

Podaci pokazuju da u BiH više od 35 posto mladih redovno konzumira cigarete, od čega njih 3 posto puši više od 20 cigareta dnevno. Također, podaci bilježe 12,7 posto pušača među školskom djecom, od čega je 15,5 posto dječaka i 9,7 posto djevojčica, a više od trećine omladine izjavljuje kako je počelo s pušenjem prije dobi od 10 godina (The Tobacco Atlas, 2015).

Ovi alarmantni podaci su posljedica činjenice da su školska djeca svakodnevno izložena marketinškim strategijama duhanske industrije, koje su direktno usmjerene na djecu i mlade u cilju privlačenja budućih pušača i time osiguravanja budućih profita od cjeloživotnih klijenata. Veliko globalno istraživanje pod nazivom “Male mete” koje je sprovedeno od strane Instituta za globalnu kontrolu duhana - Johns Hopkins Bloomberg u partnerstvu sa Campaign for Tobacco Free Kids i lokalnim organizacijama u 22 zemlje, uključujući i Bosnu i Hercegovinu, pokazuje da se mjesta za prodaju cigareta nalaze u neposrednoj blizini školskih vrata. U svim zemljama u kojima je istraživanje sprovedeno kompanije poput Philip Morris International i British American Tobacco koriste slabe zakone kako bi promovisale svoje proizvode, na štetu mladih.

Tehnike promocije duhanskih proizvoda uključuju reklamiranje duhanskih proizvoda u vidokrugu djece, izlaganje pored slatkiša i grickalica i namjerno prikrivanje upozorenja po zdravlje na ambalažama. Rezultati u Sarajevu pokazuju da se čak 194 prodajnih mjesta sa duhanskim proizvodima nalazi u blizini škola, od kojih je 94 posto izložilo duhanske proizvode u blizini slatkiša, grickalica i sokova u visini očiju djece, dok su samo tri prodajna mjesta imala vidljiva upozorenja po zdravlje na svim izloženim duhanskim proizvodima. Napomenimo, trenutnim zakonom u Federaciji BiH je zabranjena prodaja duhanskih proizvoda koji su od predškolskih i školskih ustanova udaljeni manje od 100 m, ali zbog slabo definisanog zakona ove odredbe se ne primjenjuju.

Prema spomenutom istraživanju, duhanske kompanije koriste i (p)održavaju situaciju neefikasnih zakona za kontrolu duhana u našoj zemlji i ne odustaju od usmjeravanja svog marketinga na našu djecu i mlade. Smanjenje privlačnosti i dostupnosti duhanskih proizvoda najbolji je način odvraćanja djece i mladih od prve kupovine i cjeloživotnog konzumiranja duhanskih proizvoda. To je moguće isključivo kroz usvajanje i implementaciju novih, efikasnih zakona koji će potpuno zabraniti reklamiranje i promociju duhanskih proizvoda, kao i uvesti zabranu izlaganja ovih proizvoda na prodajnim mjestima. Mi, kao roditelji i staratelji, kao gradjani i glasači, pozivamo vladu FBiH i parlamentarce da preuzmu odgovornost i da ozbiljno pristupe rješavanju ovog problema, jer zdravlje naše djece mora biti najveći prioritet. U najkraćem vremenskom roku očekujemo potvrdu takvog opredjeljenja naših predstavnika kroz konkretne akcije i usvojene zakone, a ne kroz deklarativne medijske istupe sa ispraznim opštim frazama bez bilo kakve odgovornosti i efekta.

 

 

EUOvaj projekat finansira Evropska unija