Izloženi duhanski proizvodi u neposrednoj blizini škola i djece jesu svakodnevnica u Bosni i Hercegovini.

Nedovoljno definiran trenutni zakon u Federaciji BiH ostavlja prostor za ovakve prizore, a činjenica da djeca nerijetko ne samo prolaze pored izloženih duhanskih proizvoda i reklama za iste, već ih bez problema i kupuju i konzumiraju, samo je početak problema i njihove ugroženosti. 
 
Strateški usmjereno reklamiranje u kojem ništa nije “slučajno”
 
Rezultati dosadašnjih istraživanja u Bosni i Hercegovini pokazuju alarmantno stanje u vezi prevalence pušenja među djecom. Ova istraživanja pokazuju da svako šesto dijete, u dobi od 13 do 15 godina u Bosni i Hercegovini, stalni pušač. Više od trećine mladeži u Federaciji Bosne i Hercegovine izjavilo je kako je počelo s pušenjem prije dobi od 10 godina. 
 
“Za ovu statistiku najviše je odgovorna duhanska industrija, koja svojim marketinškim taktikama cilja upravo na djecu i mlade i to sa vrlo konkretnim razlogom. Naime, poznato je da većina pušača počne pušiti prije svoje 18-te godine, a to duhanska industrija vrlo dobro zna. Zbog toga je za ovu industriju najvažnije da dođe do potencijalnih pušača dok su još maloljetni i na takav način osigura sebi budućnost uz milijardne prihode. U tu svrhu se kroz svoj marketing koriste i različitim tehnikama - počevši od privlačnih pakovanja, promoviranja pristupa da je pušenje “cool”, dodavanja ukusa i mirisa u cigarete kako se ne bi osjetio okus duhana i naravno reklama na samim mjestima prodaje,” izjavila je Uliana Bakh, izvršna direktorica Udruženja PROI.
 
Rezultati istraživanja “Male mete” o izlaganju, reklamiranju i promociji duhanskih proizvoda u blizini osnovnih i srednjih škola, a kojeg je krajem novembra 2016. godine pripremio Institut za globalnu kontrolu duhana pri Johns Hopkins Bloomberg školi javnog zdravlja u saradnji s Udruženjem PROI predstavljeni su nedavno u Sarajevu. Pored Sarajeva, istraživanje je vršeno i u Mostaru, gdje je također zabilježena zabrinjavajuća izloženost djece reklamama duhanskih proizvoda, ali i samim proizvodima, i to u neposrednoj blizini škola.
 
“Način prodaje i reklamiranja na prodajnim mjestima nije slučajnost već marketinška strategija. Nije slučajnost da se duhanski proizvodi masovno prodaju u blizini škola, nije slučajnost da se na prodajnim mjestima cigarete izlažu na nivou očiju djece, nije slučajnost da se cigarete izlažu zajedno sa igračkama, grickalicama i slatkišama ili da se prekrivaju zdravstvena upozorenja. Ove strategije su zabilježene u svim zemljama gdje se radilo istraživanje što samo potvrđuje da duhanska industrija globalno cilja djecu i mlade,” dodala je Bakh.
 
Zabrinjavajući podaci: 100% prodajnih mjesta pored škola u Mostaru ima izložene duhanske proizvode
 
Istraživanjem “Male mete” u Mostaru bilo je obuhvaćeno 5 škola i oblasti u njihovoj neposrednoj blizini, na udaljenosti do 350 metara. Zabilježeno je čak 27 prodajnih mjesta sa duhanskim proizvodima u neposrednoj blizini škola. Sva prodajna mjesta u blizini 5 škola u Mostaru imala su izložene duhanske proizvode, a 47% njih je bilo vidljivo i izvan prodajnih mjesta.
 
Pored toga, samo jedno prodajno mjesto u Mostaru je imalo vidljivo upozorenje po zdravlje na svim izloženim duhanskim proizvodima, dok je preko 48% njih izlagalo duhanske proizvode u blizini slatkiša, grickalica i sokova, a 59% obično u blizini kase.
 
Novi i bolji zakon kao jedino rješenje
 
Ovi alarmantni podaci ukazuju na to da je vrijeme da se u FBiH uvede novi zakon koji bi adekvatno adresirao ova pitanja. Prijedlog novog Zakona o kontroli i ograničenoj upotrebi duhana, duhanskih i ostalih proizvoda za pušenje u FBiH predviđa, pored ostalog, bolje definiranu zabranu prodaje duhanskih proizvoda u krugu 100 metara od obrazovnih ustanova, zabranu isticanja duhanskih proizvoda na prodajnim mjestima kao i strogu zabranu prodaje ovih proizvoda maloljetnicima uz adekvatan monitoring iste.
 
Novi zakon o kontroli duhana predviđa i zabranu upotrebe termina poput “light”, “superlight” i svih drugih koji lažno sugerišu da su određeni duhanski proizvodi “manje štetni” ili imaju “manje neugodnog mirisa” od drugih, a time najlakše zavaravaju djecu. Osim toga, predviđa se i zabrana isticanja okusa i mirisa, kao i duhanski proizvodi koji sadrže iste ili druge dodatke poput vitamina, kofeina, taurina i drugih dodataka. Ovime bi se smanjila privlačnost ovih duhanskih proizvoda djeci i mladima.
 
Udruženje PROI podsjetilo je na odgovornost svih nas koju imamo prema onima koji su najranjiviji - djeci i mladima.
 
“Mi kao društvo smo obavezni zaštiti našu djecu i buduće generacije i ograničiti mogućnosti duhanske industrije da nastavlja ciljati ove 'male mete'”, zaključila je Bakh.
 
 

 

Udruženje PROI implementira kampanju "Smeta Mi" u okviru Inicijative za kontrolu duhana. 

EUOvaj projekat finansira Evropska unija